PRIMEUR SPOORKRAAN VOOR GJ DERKSEN INFRA

Sinds mei 2014 draait GJ Derksen Infra uit Breukelen met de nieuwe Atlas 160 WSR op het spoor. Voordat dat mogelijk was is er een langdurig bouwproces aan vooraf gegaan. Eind 2012 is de mobiele kraan besteld bij Barend Kemp. In overleg met Kemp is de keuze voor dit model gemaakt. Na de levering van de kraan kon het opbouw werk aan de kraan beginnen. Om de Atlas geschikt te maken voor het spoor is er een verzwaard contragewicht geplaatst en een lorrystelsel (spoorwielen) onder de kraan gemonteerd.

Onder begeleiding van Nico Koning uit Avenhorn, specialist bouwer railvoertuigen en hulpstukken, heeft de ombouw naar spoorkraan plaatsgevonden. Dit was een bijzonder proces omdat deze Atlas de eerste spoorkraan is in Nederland die voldoet aan de Europese norm die met ingang van 1 april 2016 van kracht wordt.

Innovatie

Nieuw aan deze spoorkraan is dat naast de zwenk- en hoogte begrenzer, een Laatste Minuut Begrenzer (LMB)is geïnstalleerd. Met ingang van 1 april 2016 moeten alle spoorkranen voldoen aan de Europese richtlijnen en daardoor o.a. voorzien zijn van de LMB.

Derksen Infra heeft de primeur met betrekking tot het voldoen aan de nieuwe eisen. Hierdoor had het installeren, inregelen en keuren nogal wat voeten in aarde. Het certificeringstraject heeft drie maanden geduurd.

Een machinist van Derksen Infra vertelt: “Het was best spannend om voor het eerst met de nieuwe Atlas te draaien. Er zijn nogal wat verschillen met onze andere spoorkranen. Van een groot aantal verschillen zie ik de voordelen: we hebben gekozen voor een dubbele cabine, hierdoor kan ik een begeleider meenemen. De cabine is ergonomisch ingericht. De motor is geluidsarmer, zuiniger in het verbruik en voorzien van een roetfilter waardoor de kraan geschikt is voor het werken in een tunnel”.

LMB

Ter voorkoming van te zwaar tillen, moeten de spoorkranen (krols) gebruik maken van de LMB. De machinist kan op het computerscherm van het dashboard veel informatie aflezen zoals: gewicht van de last, de afstand van de last ten opzichte van hart kraan en de hoogte van de giek. Dit betekent een vooruitgang voor Veilig werken, maar ook een aanpassing van de werkmethode. De ervaring zal uitwijzen welke werkzaamheden kunnen worden uitgevoerd met de beveiliging. Als gevolg van de door de computer gesignaleerde begrenzing is de verwachting dat de (til) capaciteit van de kraan wordt teruggebracht naar een derde deel.

Blik op de toekomst

Derksen Infra bestaat in 2015 70 jaar en heeft daardoor ruime ervaring met het werk op- en rond het spoor. In de loop der jaren hebben de arbo-/technische ontwikkelingen niet stilgestaan. Gert-Jan Derksen, directeur GJ Derksen Infra, licht toe: “Ons bedrijfsbeleid is erop gericht de ontwikkelingen op de voet te volgen. We investeren voortdurend in onze medewerkers en materieel en houden daarbij onze MVO- visie in het vizier. Op dit moment is bijvoorbeeld de gezondheidsrisico’s van kwartsstof een actueel onderwerp. Wij leveren spoorballast, bij het lossen van de ballast uit de bigbag kan veel stof vrijkomen. Sinds kort leveren wij bigbags met een tuit. Hierdoor kan de ballast dichter bij de grond worden gelost, waardoor de hoeveelheid stof wordt beperkt”.